Gør du dig selv tiltalende irrelevant?

Kunsten at genopfinde sig selv

Udviklingen går så stærkt, at det er livsfarligt for virksomheder bare at fortsætte i samme spor – det er budskabet fra Mikael Trolle, når han gæster MOVE i Fredericia

 

”Hvordan genopfinder man sin virksomhed, mens det stadig går godt?”

Det spørgsmål gives der en række bud på, når forfatter, ledelsesekspert og landstræner for herrelandsholdet i volleyball Mikael Trolle går på scenen under logistik-konferencen og fagmessen MOVE i starten af maj. 

 

Tidligere kunne mange virksomheder arbejde i flere generationer med samme kerneydelser, men i dag ændrer nye teknologier konstant forudsætningerne for succes. Så måske er det nødvendigt at genopfinde sin virksomhed og sit lederskab, så det matcher de nye betingelser – og det gælder i høj grad også i logistikbranchen, mener Mikael Trolle.

 

- Eksempelvis Amazon’s transformation fra internet-boghandel til global handelsgigant viser, hvor meget banen er ændret. Man kan vælge at sige: ”Vi fortsætter bare med det, vi altid har gjort”, men måske er man så ved at gøre sig selv tiltagende irrelevant for kunderne. Og det med at tro, at man IKKE er en digital virksomhed, det er nok en saga blot, vurderer Mikael Trolle.

 

Han behandler emnet i bogen ”Dreams & Details”, som han har skrevet sammen med bestyrelsesformanden i Mærsk og tyske Siemens Jim Hagemann Snabe, og deres mantra er blandt andet at handle i tide.

 

Konkurrenter drøner forbi

- Problemet er, at når man først begynder at miste sin styrkeposition, så kan det være for sent - det kræver nemlig mod, eksperimenter og investeringer at transformere sin forretningsmodel. Hvis en virksomhed er ved at miste relevans, så kan den måske skaffe to-tre ”gode” år ved at superoptimere, alt imens konkurrenterne bruger ressourcer på at genopfinde sig selv. Men så går den ikke længere, og mere visionære aktører vil stryge forbi med 200 kilometer i timen – og så er de faktisk nærmest umulige at indhente, påpeger Mikael Trolle.

 

Han håber, at tilhørerne på MOVE enten klart afviser eller bliver meget inspirerede af hans tanker, for så er det i al fald lykkedes at rokke med båden og fremprovokere en stillingtagen.

 

- Jeg glæder mig meget til at møde transport- og logistikbranchen på MOVE. Jeg synes, det er et godt koncept, at der både anvises nye veje på konferencen, og at man samtidig kan opleve de nyeste løsninger hos udstillerne, lyder det fra Mikael Trolle.

 

MOVE 2018 finder sted i MESSE C Fredericia den 2.-3. maj. Læs mere på www.move2018.dk.

 

KONTAKTPERSON: MESSE C, projektleder Jørgen Kronborg, e-mail: jk@messec.dk, mobil: 2777 0044.